Nazwa sołectwa: Lichnówki
Teren działania sołectwa: Lichnówki, Lichnówki I, Lichnówki II
Imię i nazwisko sołtysa: Edmund Cichowicz
Załącznik Nr 4 do Uchwały Nr III/33/2002
Rady Gminy Lichnowy z dnia 30.12.2002 r.
STATUT SOŁECTWA LICHNÓWKI
Rozdział I
Nazwa i teren działania.
§ 1.
- Ogół mieszkańców sołectwa Lichnówki stanowi samorząd mieszkańców wsi.
- Nazwa samorządu mieszkańców wsi brzmi: sołectwo Lichnówki.
§ 2.
- Sołectwo Lichnówki jest jednostką pomocniczą, której mieszkańcy wspólnie z innymi sołectwami tworzą wspólnotę samorządową Gminy Lichnowy.
- Samorząd mieszkańców wsi-sołectwa Lichnówki działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 ze zm.)
- na podstawie statutu Gminy Lichnowy
- na podstawie niniejszego statutu. - Terenem działania sołectwa Lichnówki jest wieś Lichnówki oraz osiedle mieszkaniowe Lichnówki I, Lichnówki II
Rozdział II
Organizacja i zakres działania
§ 3.
- Organami sołectwa są:
- zebranie wiejskie
- sołtys
- rada sołecka - Zebranie wiejskie powołuje komisje doraźne do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
- Kadencja organów wymienionych w ust. 1 tj.sołtysa i rady sołeckiej trwa 4 lata.
§ 4.
- Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.
- Sołtys jest organem wykonawczym.
- Rada sołecka jest organem wspomagającym działalność sołtysa, składa się z 3 osób.
- Przewodniczącym Rady Sołeckiej jest Sołtys.
- Posiedzenie Rady Sołeckiej zwołuje Przewodniczący w zależności od potrzeb.
§ 5.
Celem sołectwa jest zaspakajanie zbiorowych potrzeb jego mieszkańców, tworzenie warunków dla racjonalnego rozwoju infrastruktury wiejskiej oraz warunków dla pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu sołectwa.
§ 6.
Do zadań mieszkańców wsi-sołectwa należy:
- zapewnienie udziału mieszkańców w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, kulturalnych, opieki zdrowotnej, sportu, wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania.
- kształtowanie zasad współżycia społecznego,
- organizowanie mieszkańców do wspólnych na rzecz miejsca zamieszkania,
- gospodarowanie mieniem komunalnym przekazanym w zarząd powierniczy.
§ 7.
Zadania, o których mowa w § 6 sołectwo realizuje poprzez:
- podejmowanie uchwał stanowiących w ramach przyznanych statutowi uprawnień,
- opiniowanie przekazanych przez Wójta lub Radę Gminy niektórych spraw dotyczących ważniejszych dziedzin życia w sołectwie,
- prowadzenie działalności społeczno-wychowawczej,
- sprawowanie kontroli społecznej nad działalnością jednostek organizacyjnych związanych z warunkami życia na wsi i występowanie z wnioskami dotyczącymi ich funkcjonowania,
- występowanie z wnioskami do Rady Gminy lub Wójta w sprawach, których załatwienie wykracza poza możliwości sołectwa,
- uczestnictwo w postępowaniu administracyjnym na zasadach ustalonych dla organizacji społecznych.
§ 8.
- Do wyłącznej właściwości zebrania wiejskiego należy:
- wybór i odwołanie sołtysa,
- wybór i odwołanie rady sołeckiej,
- opiniowanie celowości utworzenia, poszerzenia i likwidacji sołectwa lub powołanie jednostek niższego rzędu,
- uchwalenie rocznych planów finansowych,
- utrzymanie, konserwacja i remont mienia komunalnego przeznaczonego w zarząd,
- określenie zasad korzystania z poszczególnych przedmiotów mienia komunalnego ruchomego,
- podjęcie czynów społecznych na rzecz sołectwa. - Zebranie wiejskie opiniuje:
- projekt uchwały rady gminy i zarządzeń wójta gminy w sprawach dotyczących sołectwa,
- projekty planów zagospodarowania przestrzennego,
- sprawy rozwoju i funkcjonowania placówek handlowych, usługowych, opieki zdrowotnej, rozmieszczeń przystanków autobusowych oraz funkcjonowania komunikacji publicznej,
- lokalizację zakładów, których działalność może być uciążliwa dla mieszkańców. - Rada gminy upoważnia organy sołectwa do:
- oddawania w najem lub dzierżawę lokali, obiektów i terenów będących w gestii sołectwa, w uzgodnieniu z Wójtem Gminy, który zawiera umowy,
- organizowaniu na terenie sołectwa imprez, wystaw, koncertów i konkursów z zachowaniem ogólnie obowiązujących przepisów. - Uprawnienia kontrolne:
Sołectwo jest uprawnione do społecznej kontroli funkcjonowania jednostek organizacyjnych, których działalność wpływa na warunki życia w sołectwie. - Uprawnienia w zakresie działalności społeczno-wychowawczej:
- zwalczanie przejawów patologii społecznej na terenie sołectwa i współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i innymi organizacjami zajmującymi się w/w problemami,
- podejmowanie działalności oświatowo-wychowawczej i kulturalnej,
- współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie wnioskowania o objęcie pomocą i współudział w organizowaniu pomocy społecznej w usługach.
Rozdział III
Sołtys i rada sołecka
§ 9.
- Kadencja sołtysa, rady sołeckiej i innych organów powołanych przez zebrania wiejskie trwa cztery lata.
- Działalność sołtysa i rady sołeckiej ma charakter społeczny.
§ 10.
- Do obowiązków sołtysa należy w szczególności:
- zwoływanie zebrań wiejskich,
- zwoływanie posiedzeń rady sołeckiej,
- działanie stosowne do wskazań zebrania wiejskiego,
- wpływanie na wykorzystanie aktywności mieszkańców służącej poprawie gospodarki i warunków życia w sołectwie,
- reprezentowanie mieszkańców sołectwa na zewnątrz,
- uczestniczenie w naradach sołtysów,
- pełnienie roli męża zaufania w miejscowym środowisku,
- wykonywanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej,
- prowadzenie zarządu, administracji, gospodarki tymi składnikami mienia i środkami finansowym, które gmina przekazała sołectwu do korzystania, akceptowanie dokumentów z tym związanych,
- sporządzanie sprawozdań z działalności sołectwa,
- dokonywanie rozliczenia finansowego z zakresu administrowania mieniem komunalnym znajdującym się na terenie sołectwa. - Sołtys realizuje również obowiązki wynikające z przepisów obowiązującego prawa dotyczące:
- organizowania wykonania przez mieszkańców sołectwa obowiązków wobec państwa, a zwłaszcza poboru w drodze inkasa podatków i opłat oraz poboru innych należności pieniężnych od mieszkańców sołectwa,
- zapobiega powodziom i pomaga w likwidacji jej skutków,
- bezpieczeństwa pożarowego, w tym ustalenia kolejności pełnienia wart przeciwpożarowych, środków i sposobów alarmowania oraz tras obchodu wartowników,
- organizowania pierwszej pomocy dla mieszkańców dotkniętych klęską żywiołową,
- zadań w zakresie obronności,
- przestrzegania wykonania obowiązku meldunkowego oraz obowiązków wynikających z przepisów porządkowych obowiązujących na terenie gminy,
- doręcza mieszkańcom nakazy płatnicze oraz upomnienia na należności pieniężne ustalone przez Wójta. - Na zebraniach wiejskich sołtys przedkłada co najmniej dwa razy w roku informację o swojej działalności oraz o realizacji dochodów i wydatków sołectwa.
- Sołtys bierze udział w sesjach rady gminy.
- Na sesji Rady Gminy sołtysowi przysługuje prawo występowania z głosem doradczym. Może również zgłaszać wnioski w imieniu zebrania wiejskiego.
§ 11.
- Do obowiązków rady sołeckiej należy wspomaganie sołtysa. Rada sołecka ma charakter opiniodawczy, doradczy i inicjatywny.
- Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się co najmniej 1 raz na kwartał. Posiedzeniom przewodniczy sołtys.
- Radny z sołectwa obligatoryjnie uczestniczy w posiedzeniu rady.
- Rada sołecka jest stałym komitetem do czynów społecznych.
- Rada sołecka w szczególności:
- opracowuje i przedkłada na zebraniu projekty uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez zebranie,
- opracowuje i przedkłada na zebraniu wiejskim projekty programów pracy samorządu,
- występuje wobec zebrania wiejskiego z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów sołectwa i realizacji zadań samorządu,
- organizuje wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego oraz kontroluje uch realizację,
- decyduje w sprawach udziału samorządu mieszkańców wsi w postępowaniu administracyjnym,
- współdziała z właściwymi organizacjami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań,
- na zebraniu wiejskim sołtys składa informację o działalności rady sołeckiej.
Rozdział IV
Zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich oraz warunki ważności podejmowania uchwał
§ 12.
Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze.
§ 13.
Zebranie wiejskie zwołuje sołtys:
- z własnej inicjatywy,
- z inicjatywy rady sołeckiej,
- na żądanie co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,
- na polecenie Rady Gminy lub Wójta.
§ 14.
- Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż 2 razy w roku.
- Termin i miejsce zebrania wiejskiego podaje się do wiadomości publicznej poprzez ogłoszenie na tablicy i obiegówki.
- Zebranie wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Gminy lub Wójta winno odbyć się w terminie 7 dni, chyba, że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.
§ 15.
- Zebranie wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni, zgodnie z wymogami statutu.
- Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom. Zebranie wiejskie może wyznaczyć inną osobę na przewodniczącego zebrania.
- Porządek obrad ustala zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez sołtysa.
- Projekt porządku obrad winien być skonsultowany z radą sołecką. Sprawy proponowane do rozpatrzenia na zebraniu winny być należycie przygotowane.
- Obowiązkiem sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu. W przypadku powstania trudności winien zwrócić się do Przewodniczącego Rady Gminy lub Wójta o pomoc.
§ 16.
W celu udzielenia sołtysowi pomocy w przygotowaniu materiałów i organizacji zebrań Wójt wyznacza poszczególnych pracowników urzędu gminy do kontaktów z sołectwem.
§ 17.
- Zebranie wiejskie jest uprawnione do przeprowadzenia wyborów oraz podejmowania uchwał w obecności co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania osób.
- W przypadku braku określonego w pkt 1 quorum następne zebranie mieszkańców sołectwa odbywa się po upływie 1 godziny od wyznaczonego pierwszego terminu:
a) w przypadku zebrania zwołanego dla wyboru sołtysa i rady sołeckiej - przy obecności 1/10 osób uprawnionych do głosowania : w przypadku braku w drugim terminie quorum następne zebranie zwołuje się w ciągu 30 dni,
b) w przypadku zebrań zwołanych w innym celu niż określony w ppkt a) - niezależnie od ilości osób obecnych i uprawnionych do głosowania. Uchwały podejmowane w drugim terminie są wiążące. - Uchwały zebrania zapadają zwykłą większością głosów tzn. liczba głosów "za" musi być większa od głosów "przeciw".
- Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą.
- Obrady zebrania są protokołowane.Uchwały podpisuje sołtys i ogłasza je w sposób zwyczajowo przyjęty.
Rozdział V
Tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej
§ 18.
- Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i członków rady sołeckiej zarządza Wójt Gminy. W tym celu określa miejsce, dzień i godzinę zebrania wiejskiego oraz wyznacza przewodniczącego zebrania.
- Postanowienia Wójta o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru sołtysa podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.
§ 19.
- Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej lub ich odwołanie przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie od 3 do 5 osób (w zależności od ilości osób obecnych na zebraniu) wybranych spośród uprawnionych uczestników zebrania. Wybory przeprowadza się na kartkach do głosowania , opatrzonych pieczęcią rady gminy.
- Do zadań komisji należy:
- przyjęcie zgłoszeń kandydatów,
- przeprowadzenie głosowania,
- ustalenie wyników wyborów,
- ogłoszenie wyników wyborów,
- sporządzenie protokołu o wynikach wyborów. - Protokół podpisują członkowie komisji oraz przewodniczący zebrania.
§ 20.
- Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania.
- W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenia kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa. W drugiej kolejności wybory członków rady sołeckiej.
§ 21.
- Za wybranego na sołtysa uważa się kandydata, który uzyskał bezwzględną większość głosów osób uprawnionych do głosowania, obecnych na zebraniu wiejskim.
Jeżeli w pierwszym głosowaniu żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, głosowanie powtarza się. Biorą w nim udział dwaj kandydaci, którzy otrzymali największą liczbę głosów w pierwszym głosowaniu i nie wycofali swej kandydatury.Za wybraną uważa się osobę, która w drugim głosowaniu otrzymała bezwzględną większość głosów. W przypadku, gdy więcej niż dwóch kandydatów (przy liczbie kandydatów większej od dwóch) uzyskało taką samą ilość głosów w pierwszym głosowaniu zebranie wiejskie decyduje w drodze głosowania jawnego w jaki sposób nastąpi wyłonienie dwóch kandydatów uprawnionych do wzięcia udziału w drugim głosowaniu: czy zostanie przeprowadzone losowanie, czy tajne głosowanie. - Jeżeli drugie głosowanie nie przyniosłoby rozstrzygnięcia, Wójt Gminy w ciągu 30 dni od dnia wyborów wyznacza nowy termin zebrania według zasad przyjętych w statucie sołectwa.
- Pozostałych członków rady sołeckiej uważa się za wybranych spośród kandydatów, którzy uzyskali największą ilość głosów. W przypadku, gdy dwóch lub więcej kandydatów uzyska taką samą ilość głosów (przy liczbie zgłoszonych kandydatów większej od dwóch) zebranie wiejskie decyduje w drodze głosowania jawnego w jaki sposób nastąpi wyłonienie dwóch członków rady sołeckiej : czy poprzez losowanie, czy ponowne tajne głosowanie spośród wszystkich kandydatów, którzy uzyskali taką samą ilość głosów.
§ 22.
Wyboru lub odwołania sołtysa i członków rady sołeckiej dokonuje się w głosowaniu tajnym.
§ 23.
- Sołtys i członkowie rady sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji jeżeli nie wykonują swoich obowiązków , naruszają postanowienia statutu i uchwały zebrania. Uzasadniony wniosek o odwołanie złożony przez co najmniej 10% osób uprawnionych do głosowania powinien być poddany głosowaniu na zebraniu , na którym został zgłoszony lub na następnym - w terminie jednego miesiąca.
- Odwołanie z zajmowanych funkcji winno nastąpić po wysłuchaniu zainteresowanego.
§ 24.
- W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa , rada gminy zwołuje zebranie wiejskie dla wyboru nowego sołtysa.
- Wybory dla uzupełnienia składu rady sołeckiej lub wybrania nowego składu całej rady sołeckiej przeprowadza samodzielnie zebranie wiejskie, zwołane przez sołtysa.
Rozdział VI
Gospodarka mieniem komunalnym
§ 25.
- Mieszkańcy sołectwa korzystają z położonego na terenie sołectwa mienia komunalnego ruchomego i nieruchomego.
- Sołectwo gospodaruje mieniem komunalnym ruchomym, przekazanym w użytkowanie odrębnym protokołem, natomiast mieniem komunalnym nieruchomym gospodaruje Wójt.
§ 26.
- Zebranie wiejskie określa zasady korzystania z poszczególnych przedmiotów mienia komunalnego oraz ustala jego gospodarza.
- Zebranie wiejskie opiniuje kandydata na gospodarza mienia komunalnego nieruchomego wskazanego przez wójta, położonego na terenie sołectwa.
- Zebranie wiejskie przedkłada wójtowi wnioski o zmianę przeznaczenia mienia komunalnego nieruchomego.
§ 27.
- Sołtys nadzoruje gospodarowaniem poszczególnymi przedmiotami mienia komunalnego w sołectwie w uzgodnieniu z radą sołecką.
- Sołtys odpowiada przed Radą Gminy za właściwą gospodarkę mieniem komunalnym.
Rozdział VII
Gospodarka finansowa sołectwa
§ 28
Sołectwo może ubiegać się o przyznanie w danym roku budżetowym środków na realizację zadań gospodarczych , inwestycyjnych na podstawie złożonego wniosku do Wójt Gminy Lichnowy w terminie do 31 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
Rozdział VIII
Nadzór nad działalnością sołectwa
§ 29.
- Rada gminy sprawuje nadzór nad jednostkami pomocniczymi w zakresie wykonywanych zadań.
Do podstawowych środków nadzoru należy w szczególności:
- dokonywanie oceny stanu sołectwa na sesji,
- dokonywanie lustracji sołectwa,
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności gospodarczej, finansowej i społecznej sołectwa. - Działalność finansową sołectwa nadzoruje skarbnik gminy.
- Wójt zobowiązany jest czuwać, aby mienie sołectwa nie było narażone na szkody i uszczuplenia oraz, aby dochody sołectwa i świadczenia pobierane na jego korzyść były wydatkowane zgodnie z prawem i statutem sołectwa.
- Wójt i wyznaczeni przez niego pracownicy mają prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących funkcjonowania sołectwa. Mogą ponadto uczestniczyć w posiedzeniach organu sołectwa.
- Podjęte przez zebranie wiejskie uchwały sołtys przekazuje w ciągu 14 dni Wójtowi celem stwierdzenia ich zgodności z prawem.
- W razie wątpliwości , co do zgodności uchwał zebrania wiejskiego z prawem Wójt może wstrzymać ich wykonanie do czasu wyjaśnienia wątpliwości, nie dłużej niż na okres 2 miesięcy.
- Wójt uchyla uchwały zebrania wiejskiego w razie nie budzącej wątpliwości sprzeczności tych uchwał z prawem .
- Na rozstrzygnięcia Wójta określone w pkt 6 i 7 organom sołectwa przysługuje sprzeciw do Rady Gminy Lichnowy złożony w ciągu 14 dni od podjęcia przez Wójta decyzji o wstrzymaniu wykonania uchwały lub jej uchyleniu. Rada Gminy Lichnowy rozstrzyga sprawę w sposób ostateczny.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 30.
Podstawowe dokumenty działalności sołectwa tj. protokoły, uchwały i wnioski zebrania wiejskiego przechowywane są na stanowisku sekretarza gminy w urzędzie gminy.
§ 31.
Zmiana statutu wymaga podjęcia przez radę gminy uchwały o zmianie statutu sołectwa.