Jednostka prowadząca sprawę:
- Urząd Stanu Cywilnego
- Adres: ul. Tczewska 6, 82-224 Lichnowy, pokój nr 1 (parter)
- Bożena Milewska – Kierownik USC
- tel: (55) 271 27 23 wew. 111
- e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Podstawa prawna:
- Art. 13, 16-17, 22-23, 47, 92-95 ustawy z dnia 28 listopada 2014r Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014r. poz.1741 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2015r. poz. 212);
- § 10 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 czerwca 1992 r. w sprawie doręczania wojskowych dokumentów osobistych i trybu postępowania z tymi dokumentami (Dz. U. Nr 51, poz. 233 ze zm.);
- Art. 33, 35, 127 § 1 i 2 oraz art. 129 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2013r., poz. 267 ze zm.);
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2014r., poz.1628 ze zm.);
- Art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tekst jednolity: Dz. U. z 2014r. poz. 1144);
- Ustawa z dnia 18 września 2001r. o podpisie elektronicznym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013r. poz. 262 ze zm.);
- Art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (tekst jednolity: Dz. U. z 2013r. poz. 1422);
- Art. 10-11 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity: Dz. U. z 2011r. Nr 118 poz.687 ze zm.);
- Art. 38 ustawy z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności (Dz. U. Nr 217 poz. 1427 ze zm.).
Dokument od wnioskodawcy:
- Karta zgonu stwierdzająca zgon wydana przez lekarza;
- Dowód osobisty osoby zmarłej (paszport w przypadku cudzoziemca);
- Książeczka wojskowa osoby zmarłej;
- Dokument tożsamości osoby zgłaszającej zgon: dowód osobisty lub paszport;
- Pełnomocnictwo – w przypadku rejestracji zgonu przez pełnomocnika.
Wymagane opłaty:
- Rejestracja zgonu nie podlega opłacie skarbowej;
- Opłata skarbowa od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa dla osoby załatwiającej sprawę (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu) - 17 zł.;
- Wpłat z tego tytułu można dokonywać na rachunek bankowy 95 8303 0006 0060 0600 0837 0001 w placówkach banku Spółdzielczego w Szymankowie (np. na poczcie, przelewem bankowym). Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy dostarczyć przy zgłoszeniu.
Forma załatwienia:
- Sporządzenie aktu zgonu;
- Odmowa sporządzenia aktu zgonu.
Termin i tryb realizacji odpowiedzi:
- Niezwłocznie;
- Do miesiąca, a w sprawach skomplikowanych do dwóch miesięcy.
Tryb odwoławczy:
- Odwołanie do Wojewody Pomorskiego za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Uwagi:
- Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od daty sporządzenia karty zgonu;
- Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenia dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu;
- Odpis skrócony aktu zgonu jest wydawany z urzędu po dokonaniu rejestracji osobie zgłaszającej zgon;
- Zgłoszenie zgonu zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej